יום רביעי, 18 בפברואר 2015


הידרותרפיה לנפגעי פוסט טראומה (PTSD)

הפרעת דחק פוסט טראומתית מוגדרת כהפרעת חרדה הנובעת מארועים טראומתיים בלתי פתורים. ישנם שילקו בהפרעה אחרי תאונת דרכים קלה,וישנם שיפתחו אותה לאחר פיגוע, לחימה ואירועים קשים אחרים.

במערב ובארה"ב החלה ההכרה בתופעת ה- PTSD לאחר מלחמת העולם השניה. בישראל,ההתייחסות המתודולוגית להפרעה התפתחה בהדרגה לאחר מלחמת יום כיפור.
 
רבים מלוחמי ישראל חוו בשדה הקרב טראומה פיזית ומנטאלית ובאופן מצער מביאים אותה לחייהם ולבתיהם. עליהם להתמודד עם אי תפקוד יום יומי שלא מאפשר להם לתפקד במעגל העבודה, כאבים פיזיים עזים, דיכאון, חרדה.
על פי מודל הרצף ההישרדותי, הפרעה נפשית זו שלאחר אירוע טראומטי נובעת מפגיעה בתחושת הרצף בזמן ובמרחב (בעצמי ובעולם), שהיא חיונית להישרדות האנושית בעולם שהוא כאוטי מיסודו. זהו אותו בטחון באשר למי אני ומהו העולם; תחושה/אמונה החיונית להישרדות. הפגיעה בתחושת הרצף, או יותר נכון, היעדר שיקומה של תחושת הרצף לאחר אירוע טראומטי, היא שעומדת, על פי מודל זה, בבסיס החוויה של הסובל מ"פוסט טראומה", והיא יכולה להסביר את קיומה של קשת הסימפטומים שהמוטיב ה"הישרדותי" בולט בהם לעין.

סממני התסמונת

  • עוררות יתר, קושי בהירדמות, ירידה בריכוז ואי שקט נפשי. 
  • היזכרות בלתי נשלטת באירוע, הכוללת הבזקי זיכרון, תגובות בהלה, ביעותי לילה ומחשבות טורדניות. גירויים שונים מזכירים את האירוע ומעוררים מצוקה קשה.
  • ירידה ברמת ההתעניינות בעיסוקים שונים ובפעילויות יומיומיות, תחושה של ניתוק והפחתת הרגש.

על פי מחקרים שנעשו בעשורים האחרונים, הסימפטומים הללו מצביעים על הבדלים בתפקוד הנוירוביולוגי, הנוירוכימי וההורמונאלי של הלוקים ב- PTSD. ואכן מחקרים בעשורים האחרונים מאששים ליקוי באזורי מוח, במעברים עצביים ובמערכת ההורמונאלית והסימפתטית בקרב הלוקים ב- PTSD בהשוואה לנבדקים בריאים.

לטיפולי מגע יש השפעה נפשית ופיזית חיובית כשמדובר על התמודדות במצבי מתח ועקה, ועל כן ניתן

לשלבם כטיפול תומך ומשלים לטיפולים הנ"ל.

הקשר בין הגוף-נפש ותפיסתה כיחידה אחת הפך להיות מושג מוכר ומקובל בימינו. כדי לרפא טראומה חשוב להבין שהגוף נושא בתוכו זיכרון ואירועים שחווינו נרשמים בגוף. כוחה ההרסני של הטראומה נעוץ בהפרעה בהתארגנות מערכת העצבים ושיבוש משמעותי באיזונה. כלומר טראומה ניתנת לריפוי.

כיום נמצא כי טיפולים אלטרנטיביים ובניהם הידרותרפיה, אפקטיביים מאוד להפחתת הסימפטומים השונים שיש לנפגעי פוסט טראומה ומומלץ לשלבם ככלי תומך לשיטות טיפול המקובלות.

 

   
 

טיפול פאסיבי בציפה לנפגעי PTSD
    

  • במהלך הטיפול מתבטלים למעשה שני חושים, חוש הראייה וחוש השמיעה. המטופל עוצם את עיניו ואוזניו טבולות בתוך המים. ככל שאנו מכהים יותר את החושים ניתן להגיע במהלך הטיפול למצב רגיעה בצורה מהירה ועמוקה יותר. כשגוף האדם מוצף בטמפרטורה של 35 מעלות צלסיוס, מתחיל תהליך רגיעה פיזי ומנטאלי. תחילה הנשימה מאיטה ומתארכת, לאחר מכן לחץ הדם פוחת ומתח השרירים יורד בצורה משמעותית, המנח בו מצוי המטופל מאפשר לעמוד השדרה להתרווח בצורה שלא ניתן להגיע אליה בסביבה יבשתית על מזרון או מיטת טיפולים. לאחר 20 דק' מגיע המטופל לרגיעה עמוקה, המאפשרת לו לחוות תחושה של שלווה ורגיעה.

  • יצירת קשר, המבוסס על אמון ובטחון, והיכולת להיות באינטימיות, הם מטרה בסיסית בעבודה עם נפגעי טראומה. המפגש נעשה במים חמים, אשר משרים תחושה של חום, עיטוף, הכלה והרפיה. מאפיינים אלו, בשילוב עם מוכנות מצד המטופל להעביר את האחריות לשמירת דרכי הנשימה מעל פני המים אל המטפל, מהווים מרחב בטוח ומוגן עבור המטופל כדי לבחון ולעבוד על האפשרות להרפות, לסמוך ולהאמין בקשר - יכולת שעד כה הייתה פגועה.

  • טיפול הידרותרפי בציפה מאפשר דרך בריאה, בטוחה ואינדיבידואלית להגיע למצב של שקט פיזי ונפשי, ויצירת דרכי התמודדות חדשות דרך התחברות לגוף, שהיווה את מוקד הפגיעה. הזיכרון הגופני שנוצר במהלך הטיפול של תחושת בטחון ורווחה משמש כמשאב פנימי עוצמתי בזמנים של מצוקה רגשית וחוסר שקט.

  • הטיפול הפאסיבי בציפה הינו טיפול עדין, אשר מתהווה בצורה אינדיבידואלית סביב המטופל ומה שגופו מאפשר. מאפיין זה של הטיפול מסייע למטופל להכיר בגבולותיו הפיזיים והנפשיים, להבחין בין תחושות נעימות לכאלו שלא, ומפתח את היכולת להביע ולתקשר גילויים אלו וליישמם בחייו.
השילוב בין מים חמים, סביבה טיפולית ייחודית ונעימה עם איש מקצוע תומך בטיפול אחד על אחד,  מביאים לתוצאות נפלאות המתבטאות בשינה טובה ואיכותית יותר בלילה, הפחתה משמעותית בסימפטומים ומציאת שקט פנימי שממשיך לשעות עד ימים לאחר הטיפול.
כיום בארה"ב ישנן עדויות מחקריות מובהקות לכך שטיפול הפאסיבי בציפה יעיל ואפקטיבי.
יש לציין כי הטיפול אינו מהווה תחליף לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, אך בהחלט יכול להוות כזרז להצלחה בתמיכה נפשית רגשית.
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר דרך אתר הבית : www.ronileef.co.il
או במייל: ronileef@gmail.com
ליצירת קשר טלפוני : רוני ליף 0544228018


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה