יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

בשלות פיזיולוגית ופסיכולוגית אצל הפעוט והקשרה לפעילות במים
גילאי חודש עד 4 חודשים
אפיונים פיזיים
גודל הראש-גודל הראש הינו כרבע מאורך הגוף כולו. היקף הראש של ילוד גדול מהיקף החזה, ורק בגיל שנה היקף החזה גדול מהיקף הראש. מסת הראש גדולה שהשוואה לשאר הגוף.
קיימת הגבלה בהחזקת הראש וכוח שרירי הצוואר חלש. תנועות הגפיים מקריות ולא מכוונות, לעתים מעוררות את רפלקס מורו.
בגיל 3-4 חודשים מתחילה שליטת ראש עצמאית ושליטה בידיים וברגליים. 
בשכיבה על הבטן הזרועות הן כתומך לראש.
בשכיבה על הגב הזרועות מונפות מעל הראש.
בתקופה זו מתפתחת תחושת המגע; ככל שהתינוק ייחשף למגוון גירויים נרחב יותר כך תתפתח תחושת המגע. האמבטיה והבריכה מספקות מגוון רחב של גירויים תחושתיים והתנסויות הקשורות למגע ולתחושה.
השלכות לבריכה
תמיכת ראש מרבית המהלך ארבעת החודשים הראשונים.
בשכיבה על הבטן - יש לתמוך בחזה עם כף היד, יד-שנייה מונחת באזור עצם הזנב.
בשכיבה על הגב - ראש התינוק מונח על הכתף או על כף היד ושאר הגוף מוחזק על הזרוע.
אם המים חמים הילד  יחווה צלילה בקלות.


מאפיינים רגשיים   
התינוק תלוי לחלוטין במבוגר.
הביטחון בהורה נבנה כתוצאה ממילוי מהיר של צרכי התינוק.
השלכות לבריכה:
זיכרונות נעימים ייווצרו על ידי מים חמים, מגע, אהבה ואוכל "בהיכון".


מאפיינים חברתיים
התינוק נמשך לצליל קול של אדם, יותר מאשר לצליל אחר. תינוק בן כחודש יעדיף את הקול וקשר העין של הוריו מאשר של מבוגרים אחרים.
השלכות לבריכה:
התינוק צריך לבלות את מרב הזמן עם ההורה.
עד גיל 6-9 חודשים התינוק ילך בשמחה גם למבוגרים אחרים, ולכן הפעילות במים מהווה התנסות טובה לחשיפה לזרים.
חשוב לדבר ולשיר במהלך השיעור.


מאפיינים שכליים ואינטלקטואלים
בגיל חודשיים התינוק מתחיל לקשר בין פעולות כמו מראה וקול, צרכים ותגובות וכדומה.
השלכות לבריכה:
התניה!
לאחר ההצללות הראשונות התינוק מתחיל לקשר בין תנועה לכיוון פני המים לבין הצללה והמטרה היא ליצור ולבנות התניה שתביא לעצירת נשימה.  


רופאי ילדים מתנגדים להליכה לבריכה לפני גיל 4 חודשים בשל רגישות מערכת החיסון של התינוק. ולכן לפני ההגעה לבריכה, להורה יש תפקיד חשוב בחשיפה עדינה ומבוקרת למים בזמן האמבטיה.
המטרה העיקרית בגיל זה היא לחשוף את התינוק למים בטרם ייעלמו רפלקסים התורמים לפעילות במים כמו עצירת נשימה ושחייה. ככל שההורה ירבה לבצע פעולות באמבטיה עם התינוק, כך התינוק יגיע לבריכה מוכן ובשל יותר.


גילאי 5 עד 8 חודשים
מאפיינים מוטוריים
עד גיל 6 חודשים מושגת שליטת ראש טובה, אך גודל הראש עדיין גדול יחסית.
מרבית הרפלקסים נטמעו ובמקומם מופיעות תנועות רצוניות.
יכולת ריכוז של תינוק - 10 שניות.
הילד יושיט יד באופן רצוני ומבוקר לצעצועים. בגיל 8 חודשים התינוק מסוגל להעביר חפצים מיד ליד.
בשכיבה על הגב, התינוק מסוגל להרים ראש ולהתבונן ברגליו. התינוק מכניס רגליים לפה.
התינוק דוחף את עצמו, בדרך כלל לאחור, ומסוגל להתגלגל לשני הכיוונים.
השלכות לשחייה:
התינוק מסוגל לצוף טוב יותר על הגב, אך זה אינו מצב טבעי.
שרירי הצוואר התחזקו ולכן נדרשת פחות תמיכת ראש.
התינוק ינסה להגיע לצעצוע במים על ידי פשיטת ידיו ובעיטות ברגליים. תנועת הרגליים משתפרת אך עדיין איננה יעילה להתקדמות גדולה במים.


מאפיינים רגשיים
בתקופה זו ההתפתחות הרגשית מואצת.
התינוק מגיב לחיוך של מבוגר במלמול ובחיוך.
התינוק רוצה לשחק ולא להישאר לבד, ומעדיף קול אנושי.
השלכות לבריכה:
שעמום הינו הסיבה העיקרית לבכי בזמן השיעור.
יש לשנות מנחי ציפה ולשנות מיקום ופעילות בתדירות גבוהה.


גילאי 9 עד 12 חודשים
מאפיינים מוטוריים
התינוק מנסה להתרומם לעמידה עם תמיכה ומסוגל למשוך את עצמו. הזרועות התחזקו מספיק על מנת למשוך את משקל הגוף והרגליים התחזקו מספיק בכדי לשאת את משקל הגוף.
רוב הזמן הזרועות קרובות לחזה אבל התינוק מסוגל לפשוט את היד לצעצוע ולקרב אותו לגוף.
התינוק מתנגד, כחלק מרפלקס, למשיכת היד ולעיתים משיכה כנגד התנגדות זו גורמת לפריקת כתף - יש להקפיד על הרמה של שתי הידיים בו זמנית ואחיזה תחת בית השחי. 
השלכות לבריכה:
התינוק לא אוהב להיות על הגב בגיל זה (רפלקס הזדקפות חזק).
התינוק מבצע תנועות התקדמות במים ולכן אפשר להאריך את הצלילות של הילד להורה ולהגדיל את מספר הצלילות בשיעור.


התפתחות רגשית
התינוק רגיש מאוד לתחושות ומסרים של ההורים.
הרבה מביצועיו בגיל זה יסתיימו בכישלון ולכן הוא זקוק לעידוד רב ולתמיכה של הוריו.
התינוק מסוגל לחקור את סביבתו.
התינוק נהנה מסביבה מוכרת ולכן צריך לספק לו סביבה קבועה ומוכרת.


גילאי 13 עד 16 חודשים
מאפיינים מוטוריים
הילד זוחל, הולך ומטפס.  
הילד בודק את מגבלותיו, את יכולתו השרירית ואת מגבלותיו.
השלכות לבריכה:
הגבלת פעילות מוטורית תתסכל את הילד. עם זאת, אם לא נגביל את הילד הוא עלול להיות בסכנה ולכן יש למצוא את האיזון העדין בין חופש מוחלט לבין הגבלה לצורכי בטיחות.
הילות המפתח בגיל זה הן "לבד" ו"אני אני".


מאפיינים רגשיים
הילד רוצה להיות קרוב להורה. הילד מבחין בישותו העצמאית אך עדין זקוק לקרבת ההורה.
הילד רוצה לרצות את ההורה ועל ידי כך מרגיש רצוי ונדרש.
הביטחון העצמי מתחיל להיבנות.
השלכות לבריכה:
על מנת שהתינוק ירגיש בשליטה אך נוכל לנתב את השיעור על פי מטרותינו, יש לאפשר לקבל החלטה על פי בחירה בין שתי אפשרויות (למשל: לצלול לקיר או לצלול להורה).


מאפיינים רגשיים
בגיל זה הילד אוהב להימצא בחברה, למרות שחלק מהילדים חווים פחד מזרים.
הילד מתחיל לחפש תשומת לב מהסביבה; אם ההורה בסביבה והילד מרגיש שההורה מהווה מקלט במידה ויזדקק לו, הילד יהיה מספיק בטוח להיפתח לסביבה.
הילדים בגיל זה אוהבים משחקי זחילה ותפיסה.
הורה המספק חיזוקים חיוביים ומתלהב מיכולתו של הילד יעודד חזרה על ההתנהגות.
השלכות לבריכה:
בדרך כלל כאשר ההורה בסביבה הילד ישתף פעולה בשמחה הם המורה. הורה שמעביר את הילד למורה ומיד הולך להתלבש עלול לעורר חרדת נטישה.
משחקים אהובים בגיל זה: "קוקו", "לשבת לקום". 
חשוב לתת חיזוקים רבים במהלך השיעור.


מאפיינים שכליים
בגיל 16 חודשים התינוק מבין הרבה יותר מאשר הוא מסוגל לתקשר ולבטא את עצמו ולכן בכי עלול לבטא תסכול ממצב זה.
הוא מסוגל להצביע על חלקי גוף.
התינוק מסוגל לעקוב אחרי הסברים מילוליים קצרים של 10 שניות המלווים בהדגמה.
השלכות לבריכה:
משחקים מומלצים: זיהוי איברי גוף, החבאת צעצועים, צעצועים בעלי צלילים וקולות בזמן השימוש בהם(חליל, תוף), צעצועים שאפשר למלא ולרוקן, מסננת, קופסאות, חיות שוחות...
הילד לומד תוך חיקוי, ולכן יש להשתמש בהדגמות פשוטות.


גילאי 18 עד 20 חודשים
מאפיינים מוטוריים
ילדים בגיל זה רכשו שליטה טובה במוטוריקה גסה, אבל עדיין מתקשים במוטוריקה עדינה.
לעתים ישנה הפרדת אצבעות כפייתית.
הילד יפנה את כל הראש ולא רק את המבט כדי לראות משהו.
בהליכה התינוק יטה קדימה יחד עם הרגל המובילה.
השלכות לבריכה:
התנועות עדיין נוקשות בידיים וברגליים, אין הפרדה במפרקים. כיוון שאין הפרדה במפרק קל יותר להתחיל בסגנון החתירה.
הילד זקוק לעזרה מקפיצה מהדופן.
חוסר ההפרדה בראש מהווה יתרון בציפה על הגב, כשנבקש מהילד להסתכל עלינו הוא ירים את כל הראש.


מאפיינים רגשיים 
גיל שנה וחצי מאופיין בדרך כלל בהתפרצויות זעם.
הילד מוקף באין סוף גירויים ועובר במהירות מאחד לשני. עם זאת הילד זקוק ליציבות ולכן מומלץ לשמור על סדר יום מוכר וקבוע.
הילד חווה פחדים בעוצמות ולכן פחד באמבטיה יעבור גם לבריכה. אסור להתעלם מהפחד ולדחוף לביצועים חדשים ומפחידים. הדרך להתמודדות היא להישאר בסיטואציה מוכרת ולסגת בדרישות, לשבח ולעודד את הילד ולהתקדם לפי הקצב שהילד מכתיב.
השלכות לבריכה:
הקבוצה והמדריך צריכים להיות קבועים!
מסגרת השיעור צריכה להיות ידועה ולהכיל מרכיבים קבועים כמו שיר פתיחה ושיר סיום קבועים.
אין לדחוף למקומות שהילד חושש מהם. יש להישאר בקרבת הילד ולצפות בהתנהגותו. הילד מכתיב את קצת ההתקדמות, גם אם יש חזרה לאחור.
ניתן לאפשר לילד להביא חפץ אהוב מהבית (אובייקט מעבר) ולתת לו לבחור היכן להניח אותו בצד בתחילת השיעור.


מאפיינים חברתיים
נטייה לגזול צעצועים אחד מהשני.


מאפיינים שכליים
התפתחות מואצת של השפה, הילד רוצה לשייך כל חפץ ושואל "מה זה?". 
הילד מחקה קולות של חיות.
משך הריכוז עדיין קצר ולכן נדגים ולאחר מכן הילד יתרגל עם ההורה.
השלכות לבריכה:
שימוש בהרבה צעצועים על מנת למנוע מריבות בין הילדים.
שירי חיות.
"שיום" - להשתמש בשמות של חפצים.
לאפשר זמן חופשי בין המטלות, שהילד לא ירגיש צורך לשלוט.


גילאי 21 עד 24 חודשים
זוהי תקופה סטאטית בהתקדמות בבריכה.
חשוב לשמר את מה שהושג ולא לנסות להתקדם, אלא לאפשר לילדים להישאר במקום ולחזק את הביטחון במיומנויות שהושגו עד כה.


מאפיינים מוטוריים
הילד ממוקד בפעילות מוטורית. כוח השריר והסבולת עולים.  
יכולת הקפיצה משתפרת ופעילות זו נעשית מועדפת.
השלכות לבריכה:
לספק הזדמנויות לפיתוח כוח סבל. 
קפיצות מהדופן, מגלשה, נדנדה.
ציפה על הגב-דחיפה עם הרגליים את הדופן ועבודת רגליים.
בעיטות בזמן ציפה על הגב ועל הבטן.


מאפיינים רגשיים
לילד יש צורך בשליטה ודומיננטיות.
הילדים רכושניים לגבי הצעצועים "זה שלי מהבית".
השלכות לבריכה:
יש להשתמש בהצעות עקיפות ולא בהוראות מפורשות - "בוא נשחה לדופן" ולא "שחה לדופן!"
דרך נוספת היא להציע לילד להסתכל ולאחר מכן להצטרף לפעילות.


מאפיינים חברתיים
הילד לא מעוניין לרצות.
מבדיל בין מה ששייך לו לבין מה ששייך לאחר, ולכן יחזיר צעצועים שלא שלו.
השלכות לבריכה:
הילד ישתף פעולה בפעילות קבוצתית מוכרת.
המשחק יהיה במקביל לילד אחר ולא עם ילד אחר.
לעתים יחקה משחק של ילד אחר.


מאפיינים שכליים
הילד מתחיל ללמוד לשחות ולומד להכיר את תכונות המים. 
חשוב ליצור אצת הילד תחושה שהוא שותף ועוזר פעיל ועל ידי כך ליצור שיתוף פעולה.
שימוש במגוון צעצועים כמו ספוגים, מכלים, בובות, קשים...


גילאי 24 חודשים עד 29 חודשים
מאפיינים מוטוריים
גופו של הילד גדול והילד מיומן יותר בפעילויות מוטוריות. הילד בוחן את היחס בין גופו לבין המרחב שסביבו.
השלכות לשחייה:
הידיים והרגליים ארוכות מספיק לתמוך בגוף בציפה על הגב.
לא כל התינוקות והילדים מסוגלים לצוף על הגב, תלוי בפרופורציות גופם, בניסיון במים ובביטחונם.
הילד מסוגל לצלול לקרקעית, להביא צעצוע ולעלות לבד. עד לגיל זה לא מומלץ להצליל ילד לקרקעית בגלל הלחץ ההידרוסטטי. בשלב ראשון מצלילים לחצי עומק ואם הילד מגיב טוב ממשיכים בהדרגה.
הצלילה נעשית פעילות חביבה על הילדים כיוון שזו דרך נוספת לחקור את סביבת הבריכה.
צלילה דרך חישוק והבאת חפצים מהקרקעית הן דוגמאות לפעילות המעודדת צלילה ומועדפת על הילדים.


מאפיינים חברתיים
הילד אוהב להיות חופשי  ללא שליטה. "לא רוצה" נשמע הרבה וקשה לעצור את הילד מפעולות אסורות. התנהגות ותרנית מדי מצד ההורה מגבירה התנהגות לא רצויה.הילד יהיה שמח יותר בסביבה בה הגבולות ברורים. כל עוד לא יסופקו גבולות הילד ימשיך לחפש גבולות. לילד יש צורך בשגרה.
השלכות לשחייה:
נסו לצפות מצבים בעייתיים מראש ולהימנע מהם במידת האפשר. לדוגמא - אם יש משחק שהילד קשור אליו ולא ניתן להתחלק בו, יש להשאיר את הצעצוע בבית.
להציב גבולות - אסור לרוץ על שפת הבריכה, אסור לעלות לבד על המזרן / אבוב / מגלשה. יש לעצור את הפעילות במידה ומזהים שהילד עומד לבצע פעולה אסורה. הגבולות המוצבים קשורים בעיקר בהיבטים בטיחותיים.


מאפיינים שכליים
הילד מסוגל לדבר. זמן קשב 10 עד 20 שניות, ולכן יש צורך בדוגמאות מוחשיות ולא להסתפק בהסבר מילולי בלבד.
ילדים בגיל זה מאוד אוהבים שירים פשוטים ושירי משחק.  
השלכות לבריכה:
שירי ילדים הם דרך מצויינת ללמד מיומנות חדשה.
הילדים אוהבים מאוד שירי חיות כמו "קווה קווה קווה צפרדע ירוקה, קפצה קפיצה גדולה ולמים צללה" או "יד על יד תנין נחמד, ראש בין הידיים ולתוך החישוק מיד" (בלימוד קפיצת ראש).
תפקיד ההורים - אהבה וגאווה בהישג הילדים תביא להקטנת נקודות חיכוך ומצבי קריז וחוסר שליטה.
הימנעו מהפגנת שליטה וכוח בבריכה.
להורים קשה לעזוב את השיעור כיוון שעד כה היה זמן איכות שלהם עם הילד.


גילאי שנתיים ו4 חודשים עד שנתיים ו9 חודשים
מאפיינים מוטוריים
המוטוריקה העדינה מתפתחת מאוד בגיל זה.
הילדים מסוגלים ללכת על קצות האצבעות, לקפוץ בשתי רגליים ולעמוד על רגל אחת. הילד מבצע הפרדה בין היד לבין האצבעות ומסוגל להניפם בנפרד.
השלכות לבריכה:
לאחר שקיימת שליטה בקפיצה בשתי רגליים ניתן להתחיל ללמד קפיצה בעמידה מהדופן.
במים רדודים ועל מזרן ניתן לבצע תנועות הדומות לאלו שהושגו ביבשה; לחקות תנועות של חיות, קפיצות ארנבת, דהירת סוסים על מצוף וכדומה...
עבודת הרגליים משתפרת וניתן להתחיל בעבודת ידיים לקראת לימוד מיומנויות שחייה.


התפתחות רגשית
ההבדלים בין הילדים המשתתפים בפעילות במים לבין ילדים שנחשפים לבריכה בפעם הראשונה גדולים מאוד.
הילדים משתפים פעולה במשחק ושמחים להתנסות באתגרים חדשים. הנגטיביזם מתחלף ברצון לשתף פעולה.
הילדים מסוגלים להמתין לתורם בסבלנות רבה יותר.
ביטחונם גבוהה יותר בקשר שבין מורה לילד.
השלכות לבריכה:
הילד מחפש התייחסות מחבריו ולא רק נהנה להיות לצדם.
הילד אוהב לצפות בחבריו ועל מנת להשיג את תשומת לבם
הוא יכול להשתובב ולהשפריץ. בגיל זה הילדים שונאים תחרות!


מאפיינים חברתיים
לא חל שינוי ניכר בהשוואה לגילאי 25 עד 28 חודשים.


מאפיינים שכליים
ניתן להבחין אם ילד הוא ימני או שמאלי.
זמן קשב עולה לכ-10 דקות.
השלכות לבריכה:
הפעוט מעדיף להתגלגל דרך צד ימין/שמאל במעבר בין ציפת בטן-גב. יש לעודד תנועות גפים בשתי הידיים, במידה וצד אחד חזק משמעותית בהשוואה לצד השני תיווצר תנועה סיבובית במקום תנועות התקדמות.
תפקיד ההורים: 
ילד ותיק במים בגיל זה נזקק לתמיכה מינימלית של ההורים. הילד מספיק גדול לשבת ולהקשיב להוראה, להמתין לתורו ולבצע את הפעילות. העידוד והשבחים בסוף הפעילות מאוד חשובים. לדוגמא: "כל הכבוד!! איך יפה קפצת לבד מהדופן!". להגיד כל הכבוד זה לא מספיק, ציינו בפני הילד מה הוא עשה נכון וטוב.
קשה לשלב ילדים ללא ניסיון בקבוצות וותיקות ש"רצות" תקופה ארוכה.


גילאי שנתיים ו9 חודשים עד שלוש שנים.
מאפיינים מוטוריים
הפרופורציות בגוף משתנות.
בין גיל שנתיים לגיל 6 יורדים אחוזי השומן ב - 50%.
ההבדלים הגופניים בין בנים לבנות ברורים יותר - לבנים יותר שרירים ועצמות, לבנות יותר רקמת שומן.
בנים משתמשים בכל הגוף לתנועות מוטוריות ובנות מסוגלות להפריד תנועה טוב יותר.
השלכות לבריכה:
כשהפרופורציות בגוף משתנות, תנועות השחייה תראיינה דומות יותר לסגנון השחייה מאשר לשחיית כלב.
בנות צפות טוב יותר מבנים.  הבנים צריכים להשקיע אנרגיה כדי לשמור על ציפה.


מאפיינים רגשיים
שפת הגוף משדרת את הרגשת הילד. מבחינה מילולית לילד עדיין קשה לבטא דקויות של תחושות ורגשות.
הילד מרשה לעצמו לכעוס על ההורה.
שיבושי משמעת מתחילים לצוץ ולכן נדרשת יותר משמעת. 
השלכות לבריכה:
בשיעורים ישנם מספר מצבים שעלולים להכעיס את הילד ומצבים שיעשו את הילד שמח. קל להגיע למצב בו הילד כועס והכעס משתלט על המפגש. צריך להראות לילד שהוא כועס בגלל איסור ספציפי ולתת לכך לגיטימציה, אבל להשאיר את הכעס נקודתי ועל ידי כך לחזור לשחייה.


מאפיינים חברתיים
הילדים אוהבים משחקי דמיון, משחקי תפקיד ומשחקים חברתיים. המשחק מלמד אותם על מערכות יחסים.
השלכות לבריכה:
לרוב הילדים השיעור כיף, הם מוצאים חברים משותפים לפעילות. חברות הנבנית בבריכה במקרים רבים תמשיך גם מחוץ למסגרת השיעורים.


מאפיינים שכליים
הזיכרון משתפר מאוד - הילד זוכר התנסויות קדומות ומסוגל לתאר התנסויות אלו גם בזמן עבר, ועתיד, ולא רק בזמן הווה.
השלכות לבריכה:
הילד מסוגל לזכור שלבי מיומנות משיעור לשיעור.
הילד מרגיש בטוח כיוון שהוא יודע מה עומד להתרחש.
הילד מקובע לשגרה שלפני ואחרי השיעור, דבר שמקל עליו. שינוי ברוטינות עלול לשבש את השיעור.
נתחיל שיעור עם דברים מוכרים ורק לאחר מכן נלמד דברים חדשים.
ההורה:
הילד בגיל זה לא מתפקד טוב כשיש שינוי סמכות ולכן הילד יתפקד טוב יותר כאשר רק המורה מהווה סמכות בשיעור, וההורה הוא נלווה בלבד. בהמשך, לעתים אפילו צפייה של ההורה בשיעור עלולה להפריע לפעילות כיוון שהילד יבדוק מהן תגובות ההורה ולא יהיה מרוכז בשיעור ובהנחיית המורה.


אותי אפשר למצוא במים עם הקטנטנים אך ורק בבריכות שקטות, עם אוירה ביתית ונעימה.
בדיאדה ברעננה בימי שלישי אחרה"צ 
בצפון תל אביב בבריכת ווטרדאנס של אלון וייס ואהובה המדהימים בשישי בבוקר.


לפרטים נוספים, שאלות והתייעצות ניתן לפנות אליי ישירות ואשמח לעזור, לכתובת: ronileef@gmail.com
כמו כן אתם מוזמנים לקפוץ ראש לאתר האינטרנט שלי: www.ronileef.co.il






















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה